تبلیغات
مدرسه راهنمایی پسرانه دانشوران دانشگاه چابهار - تربیت اسلامی
مدرسه راهنمایی پسرانه دانشوران دانشگاه چابهار
اللهم العجل لولیك الفرج
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :امور تربیتی مدرسه
نظرسنجی
نظرتان درباره این وبلاگ چیست؟





  پیامبر اكرم (ص) : كسی كه صلوات بر من را فراموش كند راه بهشت را گم كرده است

تربیت دینی

وقتی به کودکان خود یاد می دهیم که به جای دیدن عیب دیگران، خوبی ها و نقاط قوت آنها را مد نظر قرار دهند، در حقیقت احساسات عالی آنان را تقویت کرده و پرورش داده ایم. این نوع نگرش به افراد، باعث می شود تا نسبت به خود نیز نگرش مثبت داشته باشند. خوش بختی در آن است که جنبه خوب افراد و اشیا را ببینیم؛ زیرا در تمام افراد و اشیا و پدیده های هستی، خوبی و بدی چون خورشید و سایه وجود دارد. باید هنر خوب دیدن و خوب انتخاب کردن را ـ که از جلوه های تربیت دینی است ـ به کودکان آموزش دهیم.



 

  باور ایمانی کودکان

میزان اعتقاد و باور ایمانی کودک به خداوند از یک نظر بسته به میزان اعتقاد و ایمان قلبی پدر و مادر به خداوند است. این اعتقاد نه با زبان و کلام، بلکه در سیرت و کردار ظاهر می شود. این باور نه از روی تحمیل، بلکه بر اساس بیدارگری فطرت شکل می گیرد.
زیبا دوستی

تقویت حس زیبادوستی در کودک بستر اصلی تربیت دینی و تعالی فضایل اخلاقی اوست. هنرهای زیبا و آموزش آن به کودکان در همان نخستین سال های آموزش، به آنها کمک می کند تا عواطف و هیجانات خود را به توازن و تناسب، تعالی بخشند و از آسیب ها و اختلالات روانی از جمله افسردگی، اضطراب، ترس، پرخاشگری و صدها عارضه دیگر مصون بمانند.
ایجاد زمینه استقلال و آزاداندیشی

اگر به فرزندان خود بیاموزیم که چگونه نسبت به احساسات خود هوشیار شوند، می توانیم زمینه استقلال و آزاداندیشی را در آنها فراهم کنیم. اما اغلب والدین سعی می کنند احساسات خودشان را جانشین احساسات فرزندان کنند. هرکس تا زمانی که بر خود مسلط است می تواند فراتر از خود حرکت کند و زمانی که تحت سلطه احساسات دیگری است، نه تنها نسبت به خود هوشیاری ندارد، بلکه تمامی توان و انرژی خود را صرف کنترل عوامل بیرونی می کند. بنابراین شایسته است به فرزندان خود اجازه دهیم تا با آرامش درونی و اعتماد به نفس، احساسات خود را بیان کنند. ابراز وجود و داشتن صراحت در بیان احساسات عاملی برای کشف خود و هوشیار شدن نسبت به خود است.
حرمت و عزت نفس

کودکان را باید برای وجود مستقل خودشان و نه صرفا برای این که اطاعت و یا تقلید می کنند دوست بداریم. در این صورت است که حرمت و عزت نفس کودک افزایش می یابد و احترام به خود که زیرساز ساختمان شخصیت است شکل می گیرد؛ چرا که حالات و رفتارهای اقتباسی کودک، زودگذر و ناپایدارند. آنچه ماندنی و پایدار است، خصوصیات ذاتی و استقلال درونی است.
قوه تخیّل

رشد دادن قوه تخیل کودک از وظایف مهم والدین و مربیان است. این کار را از چند طریق می توانیم انجام دهیم. بازی های فکری، اجازه تصرف در بعضی از وسایل و اسباب بازی ها، قصه گویی و کتاب خوانی از مهم ترین راه های پرورش قوه تخیل است. والدین باید مراقب باشند بعضی دروغ هایی را که کودکان بر اثر خیال پردازی می گویند، به عنوان رفتارهای ضد اخلاقی ارزیابی نکنند. در عوض باید کودک را کمک کنیم تا به تدریج بتواند بین افکار و خیال های خوش با واقعیت تمایز قائل شود.
خودمداری

خودمداری کودک خردسال یک ویژگی ذهنی است و به معنی خودخواهی نیست. پدران و مادران باید مراقبت کنند به تصور این که فرزند آنان خودخواه شده، مبادرت به اصلاح این به اصطلاح خودخواهی نکنند و سعی نداشته باشند تربیت اخلاقی او را پیش بیندازند. مدارا با کودک و توضیح خطاها و اشتباهات او در ادراک و قضاوت، بهترین رفتار والدین در مقابل خودمداری فرزند خردسال است.
نیاز به دوست داشتن

نیاز به دوست داشتن و شناخته شدن موجب بروز بسیاری از تظاهرات رفتاری نوجوان برای رسیدن به این اهداف است. هرگاه نیاز به شناسایی از طریق درس و هنر و توانایی رهبری به دست آید، دیگر نیازی نخواهد بود که نوجوان از طریق بلند صحبت کردن، بددهنی و رفتارهایی به منظور جلب توجّه دیگران، که همه ما با آن از دوره نوجوانی آشنا هستیم، خود را نشان دهد.
اتکا به خداوند

از مهم ترین هدف های تربیتی این است که کودکان را متکی به خداوند بار بیاوریم؛ زیرا ما در مقام پدر و مادر همواره با کودک نیستیم. آنچه برای همیشه باقی می ماند، پیوند او با خدای خویشتن است. مذهب، می تواند موجب افزایش امید در خانواده شود. امید و خوش بینی از پایه های بهداشت روانی است. توصیه می شود خداوند را ابتدا برای کودکان به عنوان مظهر محبت و رحمت توصیف کنیم تا آنها به مذهب و آفریدگار هستی علاقه مند شوند.
اعتماد به نفس

برای افزایش اعتماد به نفس در کودک باید او را ترغیب کنید تا کارهایش را خودش انجام دهد و فقط به مقدار کمی که نیاز دارد به او یاری دهید. توانایی ها و استعدادهای کودک را کشف کنید و روی آنها تکیه کنید تا کودک توانایی های خود را باور کند. او را به سبب توانایی ها و استعدادهایش تشویق کنید تا به تدریج استعدادهای او شکوفا شوند. اشتباهات او را به رخش نکشید. تلاش کنید در کلام و عمل خود به کودک پیام های مثبت و امید به آینده بدهید.
پرورش قوای ذهنی

بهترین راه پرورش قوای ذهنی کودک این است که هرکاری که به آن رغبت دارد و شخصا می تواند از عهده اجرای آن برآید، انجام دهد تا در توسعه تفکر و خلاقیت او مؤثر باشد. پس اگر می خواهیم فرزندانمان مطالب و مفاهیمی را که در پی آموزش آنها هستیم بهتر فرا بگیرند، باید در موقعیتی آنها را مطرح کنیم که با آمادگی روانی ـ عاطفی آنان همراه باشد.
آینده کودکان

سرنوشت کودکان به نوع تفکر آنان به زندگی و آینده بستگی دارد. اگر خواهان آینده ای پربار برای فرزندان خود هستید، به جای اندوختن ثروت های مادی، اندیشه های آنان را بارور سازید. به جای آن که وسایل و ابزارهای خوشبختی را از بیرون برایشان فراهم سازید، سعی کنید آنان اکسیر خوشبختی را در درون خود و از طریق خدمت و محبت ورزیدن به دیگران بجویند.
پذیرش و احترام

محترم شمردن نوجوان، احترام به حقوق او، توجّه به نیازهای همه جانبه او و پذیرش او همان طور که هست، از مهم ترین اصول برقراری رابطه انسانی است. فرزند یا فرزندان شما بیش از هرچیز، وجود شما را می خواهند و حضور شما در خانه برای آنها ارزشمند و حیاتی است. با دقت گوش دادن به حرف های نوجوان، پذیرفتن و تشویق رفتارهای مطلوب او، فراهم کردن فرصت هایی برای ابراز وجود و خودنمایی و عدم تمسخر و سرزنش او از نشانه های برقراری رابطه انسانی سالم با نوجوان است.
تحمیل کردن

گاهی اوقات پدران و مادران نظرها، رغبت ها و علایق خود را به فرزندان تحمیل می کنند و حتی بدون توجّه به سن و موقعیت آنان، برای آنها رنگ و مدل لباس انتخاب می کنند. در چنین موقعیتی، بروز رفتارهایی از قبیل لجبازی، مقاومت منفی و سرکشی طبیعی است. باید به نوجوان اعتماد کرد و به وی اجازه داد که به تدریج پس از کسب آگاهی های لازم، خود تصمیم بگیرد و تصمیم گیری در امور زندگی، تحصیلی و شغلی را تمرین کند.
توقعات و انتظارات

پیش از آن که کودک را به کاری وادار کنیم، باید توانایی و ظرفیت او را نسبت به انجام دادن آن کار بسنجیم تا تکالیفی که بر او تحمیل می شود، خارج از توان او نباشد. تجربه نشان داده است توقعات و انتظارات بیش از حد نه تنها نتایج وارونه ای را به دنبال می آورد، بلکه کودک را نسبت به انجام وظایف اصلی و تکالیف طبیعی اش نیز بیزار می کند، تا آن جا که از انجام حداقل وظایف و توقعات نیز شانه خالی می کند.
مشورت کردن

بسیاری از مشکلات خانواده هایی که فرزند نوجوان دارند، نتیجه عدم مشورت با آنهاست. برخی از پدران و مادران در تصمیم گیری های خانوادگی یا در امور مربوط به تحصیل، شغل و ازدواجِ فرزندشان با وی مشورت نمی کنند. در حالی که مشارکت دادن نوجوان در این گونه امور موجب می شود احساس مسئولیت و توانایی تصمیم گیری در او ایجاد شود. به فرزند نوجوان خود اعتماد کنید و پس از دادن آگاهی های لازم، به او اجازه دهید که به تدریج در امور گوناگون تصمیم بگیرد و تصمیم گیری در امور زندگی، تحصیلی و شغلی را تمرین کند.
تعریف و ستایش

تعریف و ستایش بیش از حد از کودک مانع خودیابی و کشف واقعیت های موجود در خودش می شود. نتایج پژوهش ها و تجربیات تاریخی نشان داده است که در اغلب موارد، افراد موفق و پیشرو در زندگی کسانی بوده اند که کم تر تعریف شنیده اند؛ چرا که ستایش و تمجید افراطی از کودک، احتمالاً نتایج وارونه ای را به دنبال دارد و محرک های طبیعی و انگیزه های درونی را در فرد تضعیف می کند. هر فردی از موفقیت و کشف کردن و پیشرفت کردن، لذت می برد، لذا اگر تشویق های بیرونی جانشین تشویق درونی شود، به طور ناخواسته مانع ظهور انگیزه های درونی او شده ا
یم.


نظارت بر رفتار

نظارت مفید و مؤثر بر رفتار کودکان، از اصول مهم بهداشت روانی آنان است. به نظر می رسد یکی از نیازهای بهداشت روانی کودکان این است که احساس کنند پدر و مادر بر رفتار آنان نظارت دارند؛ به بیان دیگر، کودکان باید احساس کنند که خوب و بدِ رفتار و گفتار آنان، برای والدین اهمیت دارد. برای این کار، پدر و مادر هم چون باغبانی که مراقب است که آفتْ گل ها و گیاهان را آسیب نرساند، آفت های تربیتی فرزندان خود را می شناسند و کودکان را در برابر این آفت ها محافظت می کنند.
معنویت

کودکان، معنویت را در رفتار پدر و مادر خود جستجو می کنند، و به رفتار والدین بیشتر از گفتار آنان توجّه دارند. اگر ارزش های اصیل مذهبی به طور هماهنگ در گفتار و رفتار پدر و مادر و در روابط والدین با یکدیگر جلوه گر شود، این ارزش ها آسان تر به فرزندان منتقل می شوند؛ زیرا پدر و مادر اولین الگوی فرزندان خود هستند.
مقاومت در برابر لجبازی

والدین و مربیان باید تلاش کنند تا در برابر لجبازی های کودک تسلیم نشوند. کافی است یکی دوبار در برابر لجبازی های کودک مقاومت کنیم تا او در عمل بیاموزد که با لجبازی نمی تواند به هدف های خود برسد. در این صورت او ناگزیر خواهد بود راه های مناسب تری را برای ارتباط با دیگران بیاموزد. کافی است شما رفتار خوب او را تشویق و تقویت کنید و در برابر لجبازی های او تسلیم نشوید. با صبر و حوصله و پشتکار می توان با این قانون ساده، رفتارهای خوب کودک را افزایش داد. افزایش رفتارهای مناسب در کودک به تدریج موجب کاهش لجبازی می شود.
کودکی کردن

کودک اگر در کودکی کاملاً کودکی نکند، در دوران بزرگ سالی به گونه ای کودکی خواهد کرد و اگر در دوره خردسالی بچگی نکند، در بزرگ سالی با روحی کوچک باقی خواهد ماند. اگر بچه ای بر اساس فشار والدین و به طور تصنعی، مؤدب، ساکت، سربه زیر و منظم باشد، فردا که بزرگ شود، به شدت حیله گر و متظاهر خواهد بود، زیرا در درون بسیار ناآرام و در ارتباط اجتماعی وابسته و نابالغ است.
بزرگی کردن

یکی از عواملی که موجب می شود بچه های امروز، ارزش های پدر و مادر را نفی و رفتار بزرگ سالان را رد کنند، این است که از راه نصیحت شنوی مجبور به بزرگی کردن شده اند، ولی همیشه از این گونه بزرگ بودن و بزرگ شدن بیزار بوده اند و از آن خاطره های بدی دارند. بنابراین، اگر در پاره ای از موارد هیچ کاری نکنیم و نگذاریم که هیچ اقدامی صورت گیرد، به تربیت فطری کودکان نزدیک تر شده ایم.
انگیزه و نیاز به پیشرفت

مهم ترین عامل در پیشرفت و موفقیت، نه هوش و نه استعداد، بلکه انگیزه و نیاز به پیشرفت و موفقیت است. ولی اغلب والدین به جای تقویت انگیزه و بیدار کردن نیاز فرزند خود به موفقیت، او را به کسب موفقیت و پیشرفت مجبور می کنند و او را به سبب شکست هایش سرزنش می کنند؛ حال آن که این برخوردها جز از بین بردن انگیزه پیشرفت حاصلی در بر ندارد. در واقع والدین به نام تقویت رفتار مطلوب فرزند خود، ناخواسته رفتار نامطلوب را در او پرورش می دهند. به همین دلیل است که فرزندانِ این گونه والدین، روز به روز، ناامیدتر شده، احساس شکست و دل سردی بیشتری نسبت به آینده خود می کنند.
خودشناسی

آموزش این که فرزندان ما هر روز با محاسبه و مراقبت، رفتار خود را ارزیابی کنند، بیش از آموزش های درسی و مدرسه ای اهمیت دارد؛ زیرا این آموزش، به خودشناسی و خودیابی آنها کمک می کند. بنابراین خوب است که هرشب هنگام خواب به آنها یادآوری کنیم که از خود بپرسند آن روز را چگونه گذراندند. همین بازنگری و بازاندیشی منجر به آفرینش موقعیت های برتر خواهد شد و کودک یاد می گیرد که چگونه فراتر از آنچه هست، حرکت کند.
خلاقیّت

خلاقیّت و ابتکار یا دنباله روی و عدم خلاقیت کودکان، تا حد زیادی تحت تأثیر روابط خانوادگی آنهاست. روش تربیت آزادمنشانه و همراه با انضباط، خلاقیت و ابتکار بیشتری را در کودکان باعث می شود. در حالی که روش تربیتی سلطه طلبانه، بیشتر هماهنگی و دنباله روی را در کودکان رشد می دهد.
پرهیز از دروغ

به همان اندازه که به فرزندان توصیه می کنیم تا از دروغ گویی پرهیز کنند، باید مراقب باشیم که با دروغ زندگی نکنند؛ زیرا با دروغ زندگی کردن، خطرناک تر و فریبنده تر از دروغ گفتن است.
نماز جماعت

نماز جماعت در مدرسه ایجاد کننده فضایی است که روحیات معنوی و جمعی دانش آموزان را در مقابل تهاجم فرهنگی غرب تقویت کرد، از تاخت وتاز نیروهای ضدمذهبی یا بی اعتنا علیه مذهب، در فضای دانش آموزی پیشگیری می کند و نیز از اشغال کامل فضای اجتماعی مدرسه توسط آنان ممانعت می نماید.
تشویق فرزندان به عبادت و کارهای نیک

وقتی که کودکان و نوجوانان مشاهده می کنند که پدر ومادرشان و مربیان نسبت به امور مذهبی حساسیّت و دقّت نظر دارند و برای عبادات اهمیت فراوان قائلند، و در اوقات نماز با اشتیاق به سوی عبادت می شتابند و در مناسبت های مذهبی و مراسم عبادی شرکت فعال دارند، خود به خود نسبت به این قبیل امور احساس علاقه و نشاط می کنند و مجذوب حالات ملکوتی و دعا و مناجات می شوند.
هم دردی مربیان با دانش آموزان

کودکان و نوجوانانِ مبتلا به ناراحتی های عاطفی بیش از آن که به قضاوت و سرزنش معلم نیازمند باشند، به هدایت و همدردی وی نیازمندند. لذا وظیفه مربیان این است که کودکان مبتلا به ناراحتی های عاطفی را از مشکلاتشان و نحوه برخورد با آنها آگاه ساخته، استعدادها و قابلیت های آنان را پرورش دهند تا بتوانند بر موانع رشد خویش غالب شوند.
رفتار دینی مورد انتظار

مربیان باید در رفتار و الگوهای اخلاقی و دینی که قصد معرفی به کودکان دارند ثابت قدم باشند و به نوع رفتار دینی که از کودکان انتظار دارند شناخت کافی داشته باشند. این نکته از این نظر اهمیت دارد که باید آنچه کودک به عنوان رفتار دینی انتظار دارد، در موقعیت مناسب و طبیعی با امور مطرح کنند و نظر کودک را در این زمینه جویا شوند تا کودک به خوبی مطمئن شود که ابهام و تناقضی در فهم رفتار دینی خود ندارد.
اجرای برنامه های مذهبی

والدین و مربیان باید با هوشیاری کامل به القا و اجرای برنامه های مذهبی بپردازند؛ آن هم در زمانی که نوجوان در تلاش برای یافتن هویت خویش است و همانند خفته ای است که ناگهان بیدار شده است. در چنین حالی اگر زمینه وجود داشته باشد، گم شده خود را در زمینه اعتقادی خواهد یافت و به اجرای تعالیم مذهبی از جمله نماز تن خواهد داد.
تقویت ایمان

برای این که بچه ها همیشه شاداب و شادمان باشند، برای این که اعتماد به نفس پیدا کنند، برای این که آرامش و امید داشته باشند، برای این که از شکست ها، شکسته نشوند و شکست را مقدمه موفقیت های بعدی بدانند، درآنها ایمان به وجود آورید.
خصوصیات مربی

مربی ای که دارای صداقت، گذشت، بزرگواری، انسان دوستی و دیگر کمالات اخلاقی است می تواند این صفات را به دانش آموزان منتقل کند. اگر خود دچار خصوصیات ناپسند اخلاقی باشد، هرچه در باب فضایل اخلاقی سخن بگوید نقاط ضعفْ اثر منفی خود را به جا می گذارد و مانع پذیرش کلام او می شود. پس باید مربی، عالمِ عامل باشد.
آموزش دین و احکام

آگاهی های دینی درست و متناسب با نیازهای کودکان و نوجوان نقش مهمی در سرنوشت آینده آنان ایفا می کند؛ زیرا اساس انسان را فکر و فرهنگ او می سازد و اگر این فکر و فرهنگ مبتنی بر آگاهی های مستند و مستدل دینی باشد، زندگی جهت دینی و الهی پیدا می کند. از این رو تعلیم مسائل دینی و احکام مذهبی به کودکان در روشنگری ذهن آنان و ایجاد علاقه به امور دینی و استواری در دینداری بسیار حائز اهمیت است.
احترام به شخصیت خود و دیگران

اگر والدین و مربیان به کودکان تعلیم دهند که آنان از عزت نفس و کرامت، شخصیت برخوردارند و دیگران هم همین طور، احترام به شخصیت خود و دیگران جزء خوبی و خصلت دائم کودکان می شود و از فخرفروشی و تعدی به حقوق دیگران و بدخلقی و خشم بر آنها روی گردان می شوند و به ده ها صفت نیکوی اخلاقی آراسته می گردند که زمینه ساز موفقیت و خوشبختی در زندگی اجتماعی و هم زیستی تکاملی با دیگر هم نوعان است.
تشویق

دانش آموزانی که تشویق نمی شوند، اغلب دچار شکست روحی می شوند و اعتماد به نفس خود را از دست داده، خود را پست و حقیر می شمارند و جرأت دست زدن به کار خوب را در خود نمی یابند. بنابراین تشویق بسیار عمل پسندیده ای است. جای تردید نیست؛ امّا مهم تر از تشویق، نوع و نحوه تشویق است که باید مدنظر مربیان قرار بگیرد.
هدفداری در رفتار مربیان

رفتار مربیان تعیین کننده ترین و مهم ترین عامل در تربیت و توفیق برنامه های پرورشی و تربیتی است. در حقیقت رفتار مربیان است که محتوای ارزش ها و آموخته ها را عینیّت خارجی می بخشد. مزاح و شوخی مربیان، انواع و میزان جوایز، ظرافت در گفتار، حالات مربی به هنگام دعا و نماز و صدها مورد دیگر همه و همه باید هدفدار باشد؛ زیرا همین حالات و رفتارها و گفتارها اصلی ترین بخش الگودهی هستند؛ لذا هدفداری رفتارهای مربیان از مهم ترین عوامل موفقیت برنامه های پرورشی است.
برخورد با اختلالات عاطفی

در برخورد به اختلالات عاطفی، صبر و بردباری، تدریجی بودن تدابیر تربیتی و آماده ساختن محیط های مناسب می تواند درمان مناسبی باشد. چنانچه در بدو ناراحتی های عاطفی اقدام مناسب انجام نگیرد، مشکل آنها به تدریج پیچیده تر و درمان آن نیز دشوارتر می شود.
دروغ گویی

یکی از علل دروغ گویی فرزندان، تحمیل تکالیف سنگین به آنها و داشتن توقع بیش از طاقت آنان است. سخت گیری های مربیان و توقعات نادرستی که فوق طاعت کودکان است، آنان را به دروغ گویی می کشاند. مربیان باید در تمام کارها قدرت و نیروی عادی اطفال را در نظر بگیرند و چیزی که فوق طاقت و توان آنهاست، بر آنان تحمیل نکنند؛ چون طفل از رنجش مربی و این که مربی او را تنبل و نالایق بشناسد، واهمه دارد. لذا وقتی از انجام دادن کار خود عاجز ماند، ناچار برای حفظ شخصیت خویش به دروغ پناه می برد و بر اثر تکرار، دروغ گو می شود.
احترام به شاگردان

برای آن که کودکان و شاگردان تحت تأثیر تجربه، دانش و ارزش های بزرگ سالی قرار گیرند باید، به آنان به دیده احترام نگریست و آنها را یک سروگردن از خود بلندتر دانست و دوستشان داشت. از طرف دیگر می دانیم کودکان در برابر کسی که آنها را تنبیه می کند، جلویشان را می گیرد، یا در برابر نیازهای منطقی آنان مانع ایجاد می کند، رفتار حاکی از تنفر از خود نشان می دهند و به او اعتنا نمی کنند.
بهترین مدرسه

دامن مادر بهترین مدرسه ای است که کودک در آن تربیت می شود. آنچه او از مادر می شنود به مراتب اثر بیشتری دارد؛ بنابراین مادران عزیز باید به تربیت فرزندان خود اهتمام جدی تری کنند و از طریق مطالعه و آشنایی با مباحث تربیتی، برنامه ریزی سنجیده تری با کودکان خود داشته باشند.
عوامل تربیتی

کودکی که متولد می شود با فطرت پاک انسانی و الهی به دنیا می آید و مجموعه عوامل محیطی و تربیتی است که احیانا او را از سرشت الهی و انسانی باز می دارد و به وادی کج روی و ناسازگاری فردی و اجتماعی می کشاند. اگر ما خواهان فرزندانی سالم، طبیعی و رشدیافته هستیم باید موقعیت آموزشی و تربیتی متناسب با آن را نیز فراهم کنیم.
نخستین مدرسه

دومین مدرسه تربیت فرزند، محیط خانواده است. رفتار و گرفتار پدران و مادران و طرز زندگی آنان مشخص کننده نیک و بد خانواده و میزان پاکی و ناپاکی آن محیط است. وقتی پدر و مادری احیانا دروغ می گویند، در واقع مرتکب گناه کبیره ای شده اند که علاوه بر استحقاق کیفر موجبات دروغ گویی فرزندان خود را نیز فراهم کرده اند و از این رو گناه مضاعفی را به دوش گرفته اند.
ثبات عاطفی

بیش از همه، والدین هستند که می توانند در درمان ناهنجاری های عاطفی مؤثر باشند و این تنها در موقعی شدنی است که آنها خود نیز از ثبات عاطفی برخوردار باشند. در مرحله بعد این مهم بر عهده مربیان و معلمان است که از طریق «همسازی عاطفی» با دانش آموزان، سعی در ترسیم این بعد شخصیتی آنها داشته باشند و لازمه موفقیت در این کار این است که معلمان و مربّیان، خود دست خوش هیجانات و احساسات نبوده، از ثبات و استحکام عاطفی برخوردار باشند.
ریشه یابی دشواری ها

در برخورد به دشواری های عاطفی کودکان و نوجوانان، از «ریشه ها» و عوامل بروز دشواری نباید غفلت کرد و در سطح برخورد یا «نمودها» متوقف شد. همیشه در پشت یک رفتار ناهنجار مجموعه ای از علل وجود دارد که شناخت و تحلیل آنها موجب غنی تر شدن برخوردهای تربیتی و سازنده تر بودن آنها می شود.
بی ارزشی، علت بزهکاری

به خاطر داشته باشیم این که اکثر کودکان و نوجوانان بزهکار که با قانون درگیر می شوند و سر و کارشان به محاکم قضایی کشیده می شود، ناشی از احساس بی ارزشی و شکست های پی درپی و ناکامی می باشد. لذا باید وسیله ای فراهم کرد که نوجوان به هر شکل ممکن به گونه ای احساس ارزش و کفایت کند.
تقلید

ممکن است کودکی به دلیل واهی از آموزگار یا شخص دیگر بدش آید. در این صورت خیلی زود و در پی تأثیر این حالات عاطفی در دوستانش، کودکان دیگر نیز با آن شخص بد می شوند. کج خلقی آموزگار در کلاس ممکن است باعث کج خلقی شاگردان تا هنگام به خانه رفتن شود. از سوی دیگر، ممکن است کودک مضطرب و هراسناک در نتیجه تماس با آموزگار یا شخصی که آرام است، آرامش یابد.
حسادت

رفتار مادر نقش بزرگی در برانگیختن حسادت کودک دارد. مادری که در رفتار خود مهر و محبت بیش از اندازه به خرج می دهد، یا مادری که در رعایت مقررات انضباطی ثبات و نظم ندارد، بیش از مادری که رفتار متعادل و منظم دارد، موجب برانگیختن حسادت در کودک می شود. هرچه مادر در توجّه و علاقه به کودکان، رفتاری متعادل و پخته داشته باشد، بروز حسادت در میان کودکان کم تر خواهد بود.
ابراز محبت کودک

کودک، پس از رفتن به مدرسه، ممکن است ابراز محبت را رفتاری کودکانه انگاشته، از آن شرم کند؛ از این رو در معاشرت، تبادل اسرار و ابراز محبت به افراد خانواده یا دوستان و هم کلاسی هایش، رفتاری متین و همراه با خودداری در پیش خواهد گرفت. ابراز محبت در میان کودکان طبقات فقیر، نه تنها شدیدتر و فراوان تر است، شکل آزاده تری نیز دارد.
عوامل ناراحتی عاطفی

یکی از علل اساسی ناراحتی های عاطفی کودکان، رفتار و روابط نامناسب والدین است. دور بودن بیش از اندازه پدر و مادر از فرزندان و به سر بردن در خارج از خانه، بیش از حدْ نگرانی نشان دادن در مورد کودکان، پیوسته راجع به وضعیت مزاجی و رفتار کودکان سخن گفتن، کمک کردن بیش از اندازه به کودک، مطیع اراده کودکان شدن یا آنان را محور حیات خانوادگی قرار دادن، همه از رفتارها و روابطی است که زمینه را برای انواع فشارهای عاطفی در کودکان مهیا می سازد.
اولین محیط بعد از خانواده

گام گذاشتن به مدرسه، دگرگونی عظیمی در زندگی اجتماعی کودک است؛ زیرا محیط کوچک وی که هسته مرکزی آن خانواده است، به جهان وسیعی تبدیل می شود که گروه هم سالان محور مرکزی آن است. ورود به این دنیای جدید، دامنه ارتباط های اجتماعی و آزادی کودک را گسترش می دهد. کودک در این دنیای جدید و محیط گسترده می باید موقعیت مناسبت خود را بیابد و این ممکن نخواهد بود مگر آن که او را برای سازگاری با چنین محیطی آماده کرده باشند، در محیط جدید، به جای خانواده، گروه هم سالان است که اهمیت دارد.
اعتماد به نفس

اگر اعتماد به نفس کودک در خانه و مدرسه تهدید شود، تأثیر پدیده ها و موقعیت های ترس آور و اضطراب های آتی در او شدیدتر و سریع تر خواهد بود. در این گونه کودکان گسترشِ عواطفِ زیان آور فراگیرتر بوده، تحریک های عاطفی شدیدتر است. مهر ورزیدن برای کودکانی که به اندازه کافی از محبت والدین برخوردار بوده اند، نسبت به کودکانی که بهره کمی از مهر پدر و مادر داشته اند، بسیار آسان تر است.
مسئولیت پذیری

قبول مسئولیت و موفقیت در اجرای آن موجب احساس غرور و کفایت در فرد می شود. و این انگیزه ای طبیعی است که باید آزادی لازم برای ارضای آن را برای نوجوان فراهم آورد. بعضی از نوجوانان به دلیل محرومیت از امنیت کافی در دوران کودکی، جرأت قبول مسئولیت را ندارند، و از پختگی و مهارت کافی در امور زندگی بی بهره می مانند.
اندیشه مستقل

اعتقاد جازم و استوار دوران کودکی به معتقدات مذهبی و احساسات دینی، در دوره نوجوانی مورد تشکیک واقع می شود و از شدت این اعتقاد تا حدودی کاسته می گردد، ولی بر تلاش نوجوان برای یافتن دلایل متقن و منطقی افزوده می شود. نوجوان درصدد است که دین را با نیروی عقلیِ روشن و در حال تکامل خود بررسی کند و حقایق را دریابد و شخصا تفسیری از آفرینش، جهان و انسان به دست آورد. والدین و مربیان باید چنین امکانی را به نوجوان بدهند تا او خود بیندیشد و شکّ های خویش را از میان بردارد.
ارج نهادن به شخصیت

در خانواده ای که والدین به اندازه کافی به بچه ها توجّه ندارند، یا آن که فرصتی ندارند تا به بچه ها برسند و محبت خود را نشان بدهند یا این که کوچک ترین ابراز محبتی نمی کنند، کودکان اغلب دچار عقده خودکم بینی و کم شخصیتی خواهند شد و برای این که خود را نشان دهند، دست به اعمال خلاف اخلاق و قانون نیز می زنند.
یاری به کودکان ناسازگار

در مدارس ما تعدادی کودکان ناسازگار، نامتعادل و عصبی و نوجوانان بزهکار وجود دارند که اگر به موقع به یاری و کمک این افراد نیازمند بشتابیم، زندگی آنها به مسیر طبیعی سوق داده می شود و چه بسا افراد بسیار مفیدی برای جامعه شوند. در صورتی که اگر به حال خود رها شوند، به تدریج رفتارهای ضداجتماعی و بی علاقگی به درس و زندگی در آنها پیدا می شود، و ممکن است به سوی ناراحتی عصبی یا روانی سوق داده شود





نوع مطلب : مطالب علمی،آموزشی وفرهنگی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 7 اسفند 1390
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی